Mål
I dag utvikles de fleste større applikasjoner som klient/tjenerløsninger. En viktig egenskap ved denne type løsninger er at den enkelte applikasjon deles opp i to eller flere deler som utføres delvis på den enkelte brukers maskin, og delvis på felles ressursmaskiner. Faget tar for seg klient/tjenerarkitekturer og bruk av distribuerte komponenter. Hovedvekten legges på forståelse av de ulike komponenter som inngår i klient/tjenerløsning. I tillegg gis en kort innføring i utvikling av klient/tjenerløsninger med moderne verktøy.
Forutsetninger
Databaser I, Systemutvikling I og Systemutvikling II, eller tilsvarende
Innhold
Forelesninger og lærerstyrte øvinger, fire timer pr. uke.
Det forutsettes innlevering av to obligatoriske oppgaver.
Evaluering
Skriftlig eksamen, fire timer, ingen hjelpemidler. Hele eller deler av eksamen kan gis som flervalgsoppgave.
Litteratur
Orfali/Harkey/Edwards: The Essential Client/Server Survival Guide, 3rd. ed., 1999, John Wiley & Sons Inc. ISBN 0-471-31615-6.
Mål
Faget skal gi en grunnleggende innføring i operativsystemer og distribuerte
systemer.
Forutsetninger
Datakommunikasjon eller tilsvarende
Innhold
Forelesninger og lærerstyrte øvinger, fire timer pr. uke.
Det forutsettes innlevering av to obligatoriske oppgaver.
Evaluering
Skriftlig eksamen, fire timer, ingen hjelpemidler. Hele eller deler av eksamen kan gis som flervalgsoppgave.
Litteratur
Bacon: Concurrent Systems. 2nd. ed., Addison-Wesley, 1998. ISBN 0-201-17767-6.
Mål
Faget skal gi trening i å gjennomføre et relativt komplisert prosjekt med en godt fungerende gruppe og et bra dokumentert sluttresultat.
Siden det er ønskelig at oppgaven utføres i en bedrift, skal også prosjektarbeidet gi studentene reell yrkeserfaring.
Gruppen skal planlegge, organisere og rapportere prosjektarbeidet etter prinsippene i Målrettet Prosjektstyring, eller etter de prinsipper bedriften ønsker.
De konkrete mål vil være avhengig av oppgavens utforming. Generelt bør prosjektarbeidet gi resultater som oppdragsgiver (bedriften, organisasjonen) er tjent med. Studentene bør ha et faglig utbytte som supplerer den teorilæring de har vært igjennom.
Forutsetninger
For å få delta, må studenten ha bestått 12 vekttall av Grunnstudiet, deriblant ett systemutviklingsfag, ett programmeringsfag og tredje semesters prosjekt. Studenter som ikke fyller dette kravet, kan søke den fagansvarlige om å få delta.
Tema
Temaet vil være relativt fritt innenfor studieretningens faglige profil.
Studenter som ønsker det kan etter søknad få arbeide i en grupppe sammensatt av studenter fra begge studieretninger. Det er da en forutsetning at begge studieretningenes faglige profil gjenspeiles i oppgavens tema.
Prosjektoppgaven skal godkjennes av den fagansvarlige og helst ta for seg et virkelig problem som en bedrift eller organisasjon har.
Gruppestørrelse
Fem - syv studenter.
Oppgavens kompleksitet
Oppgaven vil ha en høy vanskelighetsgrad. Det vil spesielt bli lagt vekt på at oppgaven krever kombinasjon av kunnskaper fra forskjellige fagområder. Et annet moment som vil komplisere arbeidet, er at oppgaven gjennomføres i et miljø utenfor høgskolen.
Gjennomføring
Det vil innledningsvis bli gitt en orientering om hvordan studentene bør forholde seg ved de enkelte bedrifter. I enkelte tilfeller vil oppdragsgivere sende studentene på kortere kurs.
Hver gruppe skal ha to veiledere, én fra høgskolen og én fra oppdragsgiver. Det skal holdes refererte møter med veilederne.
Det forventes at kunnskaper fra de tre første semestre blir brukt aktivt i prosjektet.
Evaluering
Evaluering av prosjektoppgaven skjer etter den samme prosedyre som beskrevet for tidligere prosjektfag (se f. eks. Prosjektoppgave i edb-bruk), men med den forskjellen at både gruppeoppgaven og den enkeltes innsats bedømmes samlet med én tallkarakter.
På bakgrunn av den enkelte gruppedeltakers innsats i prosjektet, presentasjonen av sin del av prosjektarbeidet og uttalelser fra veilederne, kan sensorene differensiere karaktergivingen innen en gruppe.
Litteratur
Notat om gjennomføring av prosjektoppgaven i PROJ43, DPH, 1999
Mål
Studentene skal lære grunnprinsippene i Java, et plattformuavhengig, objektorientert språk spesielt egnet for programmer som skal kunne distribueres mellom, og kjøres på forskjellige plattformer (f.eks. over Internett).
Etter kurset skal studentene bli i stand til å lage selvstendige Java programmer (applikasjoner) og enkle Appleter for bruk i interaktive WEB sider distribuert via Internett.
Forutsetningene
Innføring i programmering og Objektorientert programmering, eller tilsvarende
Innhold
Forelesninger og lærerstyrte øvinger, fire timer pr. uke.
Det forutsettes innlevering av to obligatoriske oppgaver.
Evaluering
Skriftlig eksamen, fire timer, skriftlige hjelpemidler tillatt. Hele eller deler av eksamen kan gis som flervalgsoppgave.
Litteratur
Deitel, Harvey M.: Java : how to program / H. M. Deitel, P. J. Deitel. - 2nd ed. Prentice Hall, c1998. ISBN 0-13-906249-1