Mål
Faget skal gi en videre innføring og fordypning i relasjonsdatabaseteori og databaseadministrasjon. Faget skal også gi erfaring i, og kunnskap om, databaseapplikasjonsutvikling (Oracle PL/SQL).
Forutsetninger
Systemutvikling I, Systemutvikling II og Databaser I, eller tilsvarende
Innhold
Forelesninger og lærerstyrte øvinger, fire timer pr. uke. Det forutsettes innlevering av to obligatoriske oppgaver.
Evaluering
Skriftlig eksamen, fire timer, ingen hjelpemidler. Hele eller deler av eksamen kan gis som flervalgsoppgave.
Litteratur
Connolly/Begg/Strachan: Database Systems, 2.ed.,
1999, Addison Wesley. ISBN 0-201-34287-1
Luers/Atwood/Ginnick: Teach Yourself PL/SQL in 21 Days, Sams Publishing
ISBN 0-672-31123-2
Kompendium i DB30, DPH, 1999
Mål
Faget gir en grundig innføring i datakommunikasjon, slik at man kan forstå og evaluere ulike nettverksløsninger. Faget danner et direkte grunnlag for videre studier innen nettadministrasjon og datakommunikasjon, men er også viktig for forståelsen av fag som operativsystemer, datasikkerhet, med flere.
Innhold
Forelesninger og lærerstyrte øvinger, fire timer pr. uke. Det forutsettes innlevering av to obligatoriske oppgaver.
Evaluering
Skriftlig eksamen, fire timer, ingen hjelpemidler. Hele eller deler av eksamen kan gis som flervalgsoppgave.
Litteratur
A. S. Tanenbaum: Computer Networks, 3.utg., 1996, Prentice Hall. ISBN 0-13-349945-6.
Mål
Faget gir en innføring i hendelsesorientert programmering med utgangspunkt i Visual Basic. Faget legger vekt på komponentbasert utvikling, hvor programmeringsspråket brukes som "lim" mellom ferdiglagde komponenter. Dette danner igjen utgangspunkt for rask utvikling av applikasjoner (Rapid Application Development). Faget legger vekt på kobling mot databaser.
Forutsetninger
Innføring i programmering, Objektorientert programmering og Databaser I, eller tilsvarende
Innhold
Forelesninger og lærerstyrte øvinger, fire timer pr. uke.
Det forutsettes innlevering av to obligatoriske oppgaver.
Evaluering
Skriftlig eksamen, fire timer, skriftlige hjelpemidler tillatt. Hele eller deler av eksamen kan gis som flervalgsoppgave.
Litteratur
Bertheussen: Visual Basic 6.0 i teori og praksis, EDB-kunnskap AS, 1999, ISBN 82-758-5077-0
Kompendium i PROG55, DPH, 1999
Mål
Prosjektoppgaven skal gi gruppen innsikt i hvordan et større program blir bygget opp trinnvis. Den skal videre gi studentene erfaring i testing og dokumentasjon av et program.
Forutsetninger
Prosjektoppgaven vil først og fremst kreve kunnskaper ervervet gjennom de to systemutviklingsfagene (Systemutvikling I og Systemutvikling II) og gjennom de to programmeringsfagene (Innføring i programmering og Objektorientert programmering), men som i alle prosjekter kan det også bli behov for kunnskaper fra andre fag, som f.eks. Databaser I og Prosjektøkonomi. Kunnskaper om og erfaring med prosjektstyring er helt nødvendig.
Tema
Prosjektoppgaven består i å lage et program samt systemdokumentasjon og eventuelt brukerveiledning.
Gruppestørrelse
Fem - syv studenter.
Gjennomføring
Gruppene sette sammen fra skolens side. En faglig veileder fra høgskolens lærerstab
vil bistå. Gruppen organiserer seg selv og arbeider etter de retningslinjer som
er blitt innarbeidet i PROJ10.
Evaluering
Gruppens arbeid skal dokumenteres i en rapport. Den skal presentere sitt arbeid overfor veileder, sensor og en gruppe medstudenter. Etter presentasjonen skal de svare på spørsmål fra tilhørerne. Ved denne presentasjonen må alle prosjektdeltakerne være aktive.
Evaluering skjer på grunnlag av programmet, rapporten og prestasjonene under den muntlige framføringen.
Prosjektarbeidet vurderes til "Bestått", "Ikke bestått" eller "Må kompletteres". Gruppens medlemmer vurderes individuelt på samme måte. Hvis gruppen eller noen av dens medlemmer får karakteren "Må kompletteres", vil man gjennom å gjøre de ønskede kompletteringer tilfredsstillende kunne oppnå karakteren "Bestått", ellers regnes karakteren som "Ikke bestått".
Litteratur
Kompendium i PROJ23, DPH, 1999
Mål
Faget skal gi en innføring i datamaskinens oppbygning og virkemåte. Studentene skal også lære å lage enkle programmer i et assemblyspråk.
Forutsetninger
Innføring i programmering og Objektorientert programmering, eller tilsvarende
Innhold
Forelesninger og lærerstyrte øvinger, fire timer pr. uke.
Det forutsettes innlevering av to obligatoriske oppgaver.
Evaluering
Skriftlig eksamen, fire timer, ingen hjelpemidler. Hele eller deler av eksamen kan gis som flervalgsoppgave.
Litteratur
Carthy: An Introduction to Assembly Language Programming and Computer Architecture, International Thomson Computer Press, 1996. ISBN 1-85032-129-9.